Dette nettstedet åpnet 18. januar 2009 og er en undersone av bergen360.no og i regi av BA. Alle som vil kan bidra med sine bilder. Bilder her vil kunne komme på trykk i BA eller bli brukt i andre av BAs medier. BAs serie “Den gang da” finner du hver dag i avisen. Har du bilder av mennesker, så passer de gjerne bedre på MittogDitt-sonen. Før du legger ut bilde, søk om du finner samme bilde fra før. Og du må ha opphavsrettigheter til bildet, eller godkjenning fra dem som har det.
Album: 1800-1879 | 1880-1889 | 1890-1899 | 1900-1909 | 1910-1919 | 1920-1929 | 1930-1939 | Bergen i krig 1940-1945 | 1940-1949 | 1950-1959 | 1960-1969 | 1970-1979 | 1980-1989 | 1990-1999 | Ukjent årstall | Brudepar | Klassebilder | Postkort | Samferdsel | Offshore | Buekorps | BergensQuiz | Uløste Mysterier

Offshore

Nye tider på Laksevåg

Nye tider på Laksevåg Her ser vi oljeplattformen Aladdin ved BMV på Laksevåg i 1981. Bildet er tatt fra Nøstebryggen. Plattformen ble ferdigbygd i 1973 og het opprinnelig Waage I. Dette var i en tid hvor oljevirksomheten i Nordsjøen økte i omfang, noe som igjen førte til større behov for verksteder som kunne bygge og vedlikeholde rigger, skip og installasjoner. Optimismen var stor og framtiden så … Les hele

Holbergskaien

Stykkgodstrafikken med skip til og fra Bergens nærområder, var på hell på åttitallet. Men det var fremdeles liv på Holbergskaien, hvor skipene til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD), lå når de var i byen. På bildet ser vi: MS Hardangerfjord (1959) Kombinert passasjer- og godsskip. MS Etne (1962) Kombinert passasjer- og bilferge. Delvis skjult bak skuret til venstre på bildet, skimt… Les hele

Statfjord B *til havs*

Til havs På nynorsk Offshore Dette er verdens største slep . Og det er STATFJORD B-plattformen som er på vei til Statfjord feltet . Båtene forand sleper og båtene bak styrer . Statfjord B ble slept ut til feltet sommeren 1981, og den 5. november 1982 ble produksjonen startet. Kun 11 måneder senere var investeringene på 10,6 milliarder kroner nedbetalt.

Valhall

Valhall en fin dag . Alt har en sammen heng . Forsyningsbåten ligger under en krane , Den høyeste bommen er et flammetårn . Produksjonsplattform . De 2 breie tårnene er borretårn . Borreplattform . Og til slutt en boligplattform . Og resultatet går til land via rør på havbunnen . Dette blir det penger av ……… i oljefondet .

MS Kommandøren

MS Kommandøren . MS «Kommandøren» er en katamaran bygget i 1990 og var den første FlyingCat 40m som ble bygget. Den ble bygd av Fjellstrand A/S på Oma og er laget i aluminium. Den er søsterskip til blant annet MS «Vingtor» og har en kapasitet på 282 passasjerer. . MS «Kommandøren» trafikkerte for Fjord1 Fylkesbaatane på strekningen Bergen, Lygra, Vardetangen, Mjømma, Skjerehamn, Sollibotn, Kra… Les hele

Nordsjødronningen TS Leda av Det Bergenske Dampskibselskap

Nordsjødronningen T/S Leda av Det Bergenske Dampskibselskap . Her forlater T/S Leda Bergen for siste gang med kurs for Eldøya på Stord . . 1976 kjøpte Stord verft Nordsjødronningen T/S Leda av Det Bergenske Dampskibselskap . Det skulle brukes til losji-skip . . Losjiskipa ved Eldøyane på Stord . Fra venstre Koster ex. Kronprinsesse Märtha, Vikingfjord ex nattruteskipet Sandnes, Leda og Dana … Les hele

Dokkeskjærskaien

Dokkeskjærskaien Dette havnebilde er gammelt og legges ut på OFFSHORE som er den nye skips-siden. . Her ser vi 7 kai-kraner på Dokken og 6 båter med BDS sine ringer på bilde .

Hurtigruten 1983

Hurtigruten 1983 En vanlig måte å håndtere en bil på .

Sjøgang

Sjøgang Nordsjøen kan være voldsom , det kan dere som har reist med Englandsbåten ha merket .

Statsraad Lehmkuhl

Statsraad Lehmkuhl Statsraaden var en gang et skoleskip . I dag skjer det på “moderne” skip . Gamle hurtigruten Narvik heter i dag GANN

Offshore

Offshore Dette er en stor bransje . Årlig frakter de om lag 700.000 passasjerer frem og tilbake fra offshore oljeinnstallasjoner på norsk sokkel. Mange av disse arbeidere kommer fra Bergen . ;-)) Bergen er en god offshore havn , det kan en se på alle supplyskipene på Vågen . Dette betyr gode arbeidsplasser . Og mange fine/gode bilder. Helikopteret må passe på : radio-mast , flammebom , og k… Les hele

Den første flamme på Ekofisk 1974

Den første flamme på Ekofisk 25 april 1974 Denne karen fikk beskje om å lage en veke av tvist på ett kosteskaft for å gå ut å tenne en fakkel, det var det ingen før som hadde gjort . Mannen holdt på å bli drept av trykk-bølgen og varmen . Den første oljeproduksjonen fra brønn A-13 på 2/4 Ekofisk A-plattformen kommer igang. Den første permanente plattformen i Ekofisk-området, og på norsk sokkel,… Les hele

28.07.2004

EKOFISK I SIKTET Jobb på elfisk Sett fra Elfisk plattformen 28.07.2004 . Den ligger 12 minutter med helikopter sør for Ekofisk Komplexet. Nattskiftet skal starte på jobb , Det tar forlang tid å bygge stillas , da brukes det klatrere , Ingen forskjell på dag / natt arbeid , arbeidet må gjøres . . . . . . . . Han henger i ett tau og har ett hjelpetau. . . Om litt er jobben gjort og han… Les hele

Statfjord 15 år

Statfjord C 1994 Dette året ble det feiret 15 års jubilerum . Da skal vel de feire i år også (2014) , for denne pengemaskinen som er 35 år .

NORDSJØ DYKKER

NORDSJØ DYKKER Et unikt bilde om en “Pioner dykker” antagelig på 100meters dyp . I tillegg måtte de kunne løse arbeidsoppgaven alene der og da . Dette må ha vært et slit, + angst og stress

Orkan

Orkan med bølger på 40-60 meter

De ansatte på Ekofisk er ikke ukjent med røft vær

De ansatte på Ekofisk er ikke ukjent med røft vær .

Bergen Group BMV 2004

BMV 2004 OFFSHORE Fotomuseum Bergen har et album som er nytt og heter Offshore . Her er det plass til alt som har skjedd på 40 år , det er også historie , i dag , i går og i framtiden . Bare tenk på Bergen Havn og BMV Solheimsviken og BMV Laksevåg . Og på «PUDDEFJORDEN». Flytedokk i vinter har BMV bygget denne kabelleggeren om til et offshore konstruksjonsskip 2004 . . Og alle supplybåtene so… Les hele

Kranfører Kjell Bakke i arbeid med lasting lossing av supplybåt Her styres spakene med sikker hånd

Kranfører Kjell Bakke Av og til kan alt virke smått Kranfører Kjell Bakke i arbeid med lasting / lossing av supplybåt. Her styres spakene med sikker hånd. Hivet kan være alt fra en pose med aviser til tungløft på 60-100 tonn . Kranføreren sitter ca.100 meter oppe og supplybåten ligger ufortøyet i posisjon ved hjelp av GPS som styrer båtens mange propeller . Så det kan slingre litt av og til .… Les hele

Skalldyr-aften på Friggplattformen

Skalldyr-aften på Friggplattformen Velferd og trivsel er viktig også Offshore . Her kan jeg og andre bare forsyne seg oppe på helidekket . Legg også merke til det arbeidet KOKKEN (han bakerst på bilde) har laget til . Såndt er ikke uvanlig der ute på havet . Millionene renner inn hele tiden .