Dette nettstedet åpnet 18. januar 2009 og er en undersone av bergen360.no og i regi av BA. Alle som vil kan bidra med sine bilder. Bilder her vil kunne komme på trykk i BA eller bli brukt i andre av BAs medier. BAs serie “Den gang da” finner du hver dag i avisen. Har du bilder av mennesker, så passer de gjerne bedre på MittogDitt-sonen. Før du legger ut bilde, søk om du finner samme bilde fra før. Og du må ha opphavsrettigheter til bildet, eller godkjenning fra dem som har det.
Album: 1800-1879 | 1880-1889 | 1890-1899 | 1900-1909 | 1910-1919 | 1920-1929 | 1930-1939 | Bergen i krig 1940-1945 | 1940-1949 | 1950-1959 | 1960-1969 | 1970-1979 | 1980-1989 | 1990-1999 | Ukjent årstall | Brudepar | Klassebilder | Postkort | Samferdsel | Offshore | Buekorps | BergensQuiz | Uløste Mysterier

1980-1989

Vågsbunnen forvandlet til Veniza

Her er 2 bilder tatt i vågs bunnen på 80 tallet. Nærmere bestemt juli 1982. Under et av bergens mange vannlednings brudd

Restaureringen av Arbeiderboligen 1984

Arbeiderboligen

Her er et bilde fra etterslukkingen,av brannen i arbeiderboligen bak støletorget, i 1980

Fordums byggevaregiganter i Nøstebukten

Nøstet sett fra en uvant vinkel: Til høyre på bildet ser vi byggevarehandelen til Paal Kahrs, grunnlagt i 1864, et skikkelig konglomerat av bygninger. Etter en brann i komplekset tidlig på nittitallet, flyttet bedriften til Nyhavn. I dag er bedriften en avdeling i Byggmakker-kjeden. Namtvedts byggevareutsalg ses også tydelig på den andre siden av Nøstegaten. Forretningen var fordelt på to bygninge… Les hele

Nye tider på Laksevåg

Nye tider på Laksevåg Her ser vi oljeplattformen Aladdin ved BMV på Laksevåg i 1981. Bildet er tatt fra Nøstebryggen. Plattformen ble ferdigbygd i 1973 og het opprinnelig Waage I. Dette var i en tid hvor oljevirksomheten i Nordsjøen økte i omfang, noe som igjen førte til større behov for verksteder som kunne bygge og vedlikeholde rigger, skip og installasjoner. Optimismen var stor og framtiden så … Les hele

Holbergskaien

Stykkgodstrafikken med skip til og fra Bergens nærområder, var på hell på åttitallet. Men det var fremdeles liv på Holbergskaien, hvor skipene til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD), lå når de var i byen. På bildet ser vi: MS Hardangerfjord (1959) Kombinert passasjer- og godsskip. MS Etne (1962) Kombinert passasjer- og bilferge. Delvis skjult bak skuret til venstre på bildet, skimt… Les hele

Askøyfergen på vei innover mot Nøstebryggen

Askøyfergen på vei innover mot Nøstebryggen en varm og disig dag i juli 1981. Bildet er tatt ytterst på Dokkeskjærskaien. I bakgrunnen ser vi Nordnes Sjøbad, United Sardine Factories (USF) og Georgernes Verft, samt en liten tupp av ev en kai til høyre, som jeg ikke helt klarer å definere. Bruksendringene som de to sist nevnte bygningskomplekser har vært igjennom siden da, er dramatiske, men de h… Les hele

Bosspannet – lite og uanselig

Og hva er så spesielt med dette bildet, da? Jo, det er det lille bosspannet til venstre på bildet – denne lille, men akk så viktige innretningen, som beboerne i hver eneste husstand i hele byen, satte ut foran døren sin på de to ukentlige tømmedagene. Lite effektivt sett fra renholdsverkets side, men adskillig mer diskret enn dagens rullende bossdunkmonstre, som har skjemmet ut gatene i sentrum … Les hele

Du kjenner dem kanskje igjen?

Mange bergensere kjenner dem sikkert igjen: De gassdrevne varmeapparatene til husholdningsbruk. Bildet er tatt i vaktrommet ved Bergens Gassverks gamle hovedport i 1983, ett år før nedleggelsen. Denne bygningen er i dag fredet og er den eneste driftsbygningen fra gassverket i Jekteviken som er igjen. (For så vidt også når det gjelder det første gassverket, som lå på Lungegårdsmarkene, der jernbane… Les hele

Reklame fra optimismens tid

Reklame fra optimismens tid Optimismen rådet i Bergens Gassverk på 1960-tallet. Etter mange år med dårlige resultater, ble det nye bensingassverket innviet i 1964. Fremtiden så lys ut! Reklamen i dette bildet, er et resultat av denne optimismen. Den ble malt for hånd og den glødet av farger i rødt, gult, oransje og flere til. Jeg angrer på at jeg ikke tok bildet i farger. Denne dagen fotograferte … Les hele

Tre skal bort

Tre skal bort Vi er ved Krohnsminde stadion sommeren 1983. Ulriken er dekket av et lavt skydekke, men lavt skydekke gir også gode forhold for fotografering av bymiljøer. Når vi ser på dette bildet og sammenligner det med hvordan området ser ut i dag, ser vi at tre elementer mangler: 1. Gasstanken ved enden av Krohnsmindes ståtribune, som sørget for jevnt gasstrykk for alle gassverkets abonnenter i… Les hele

En tapt kamp

En tapt kamp Sommeren 1981: RIV IKKE NØSTET! Her møter vi det evige spørsmålet i Bergen: Verne eller fornye? Når vi i ettertid ser at den gamle trehusbebyggelsen i Bergen har blomstret til liv igjen, kan en jo lure på hva som ble tenkt om verning av gamle bymiljøer her i byen, helt fram til 90-tallet. Denne bygningen derimot, og mange med den, tapte kampen. Jeg er litt usikker på hvor jeg tok bi… Les hele

Tre kjente Bergensprofiler. Hvilken av dem skal bort?

Tre kjente Bergensprofiler. Hvilken av dem skal bort? Vi er i Nygårdsparken i julen 1983. I forkant ser vi profilen av en av de siste gassdrevne gatelyktene i Bergen – og Norge. Det er under ett år til de skal koples fra for godt. 20. november 1984 er det hele over. Bergens Gassverk avvikles. Denne lyktemodellen ble innfaset tidlig på nittenhundretallet. Vi ser også den hypermoderne invertbrenne… Les hele

Tobbens Tobakk – enda en gang

Tobbens Tobakk, eller «Tobben» som den het på folkemunne, har versert mange ganger her på sonen. For en stund siden fant jeg ut at jeg faktisk hadde et bilde av kiosken, tatt fra en annen vinkel enn de andre bildene jeg har sett. Derfor dette bildet i dag. Her får vi et godt inntrykk av kioskens varierte utvalg av varer: Aviser, ukeblader, magasiner, sjokolade, iskrem, LP-plater (!) og selvfølgeli… Les hele

Bergens gassverk – Borte fra bybildet

Bergens gassverk – Borte fra bybildet Vi er i Professor Hansteens gate, som jeg mener denne delen av gaten fremdeles het, da dette bildet ble tatt i 1981. Gassverket i Jekteviken var delt i to, med produksjonsenheten plassert på vest-siden av gaten, og trykk- og lagringsenhetene på østsiden av gaten. Gassverket ble flyttet hit i 1908 fra Lungegårdsmarkene, da den nye jernbanestasjonen trengte area… Les hele

Nøstet - en bydel under press

Nøstet – en bydel under press Etter at rasjoneringen på salg av nye biler ble opphevet i 1960, økte biltrafikken kraftig. Bergen fikk en ekstra utfordring på grunn av sine mange smale gater. I tillegg skapte topografien problemer. Store deler av trafikken fra sentrum mot de vestlige bydelene måtte kanaliseres gjennom to tildels smale gateløp: Jonsvollsgaten og Komediebakken. Dette satte den alle… Les hele

Puddefjordsbroen, Dokken, Møhlenpris og Nygårdshøyden

Et Aunekort fra egen samling. Postlagt i 1983. Puddefjordsbroen i nærbilde. Vi ser helt i venstre bildekant gasstanken i Jekteviken og Dragefjellet skole. Midt i bildet Johanneskirken og museene på Nygårdshøyden. Nede til høyre Trikkehusene i Thormøhlensgate Dette kortet viser litt mere av Møhlenpris og Laksevåg-områdene.

Mørke skyer over Bergens Gassverk

Mørke skyer over Bergens Gassverk Dette bildet ble tatt sommeren 1981. Det er fremdeles tre og et halvt år til gasstilførselen til gassverkets siste abonnenter skal stenges, men forfallet er allerede tydelig. Reklameskiltet på murveggen ved gassverkets inngang, er et bevis på optimismen som rådet etter mange år med underskudd i regnskapene, for produksjonen av gass utvunnet fra kull. Underskuddene… Les hele

Statsraad Lemkuhl på sin rette plass

Statsraad Lemkuhl på sin rette plass I en periode på 80- og 90-tallet, lå Statsraad Lemkuhl ved kaien innerst på Bryggen. Denne plasseringen var ideell, der den ga skipet nærhet til byen og bergenserne. Synd at så ikke lenger er tilfelle. Spennende er også skipets plassering foran de Jugend-inspirerte husene innerst på Bryggen. Dette er et arkitektonisk miljø hvor skipet passet godt inn. Statsraa… Les hele

Marineholmen

Slik så det ut på Marineholmen i 1980. Jeg tok dette bildet fordi det var en sjeldenhet at disse forskningsfartøyene lå sammen på rekke og rad. Fra venstre F/F “Michael Sars”, F/F “Johan Hjort” og F/F “G.O. Sars”. Alle ble bygget hos Mjellem+Karlsen, men ingen av dem er lenger i Havforskningsinstituttets tjeneste. Sammelignet med den gang og i dag har der skjedd store forandringer i dette området.… Les hele